Sunday, July 13, 2008

[Winter 2008] Hachimitsu To Clover


Tajuk: Hachimitsu To Clover
Tajuk Dalam Bahasa Inggeris: Honey & Clover
Format: Renzoku
Genre: Romantik, persahabatan
Episod: 11

Sinopsis:
Takemoto Yuta, Yamada Ayumi, Mayama Takumi dan Morita Shinobu adalah 4 sahabat di universiti yang mengkhususkan dalam bidang seni. Takemoto dalam pengkhususan arkitek bersama dengan Mayama. Morita pula di dalam bidang seni ukir dan arca manakala Ayumi di dalam bidang pembuatan bekas tanah liat. Takemoto bertemu dengan Hanamoto Hagumi, seorang pelukis berbakat tetapi suka menyendiri di bawah pohon sakura ketika hari pertama musim bunga. Hagumi adalah anak saudara kepada pensyarah bidang seni lukis di universiti berkenaan.

Cerita percintaan dan persahabatan mereka bermula apabila Takemoto mendapati dirinya mulai sukakan Hagumi tetapi dia tidak dapat meluahkan perasaannya kepada Hagumi. Morita dalam pada masa yang sama juga sukakan Hagumi dan sememangnya terkenal dengan luahan perasaannya yang bersahaja. Ayumi pula sukakan Mayama tetapi Mayama mencintai seorang wanita yang menguruskan syarikat reka bentuk dalaman dan konsep dimana Mayama bekerja sambilan.

Kisah percintaan bersegi-segi mereka diselitkan dengan pengembaraan emosi dan fizikal dalam diri mereka mengenali jati diri dan cita-cita mereka. Adakah mereka akan kekal sebagai kawan atau adakah cinta lebih berkuasa?

Pendapat:
Drama ni adalah adaptasi dari komik dengan tajuk yang sama. Drama ni agak bosan bagi aku dengan perjalanan cerita yang berlanjutan tanpa betul-betul ada arah tuju dan signifikan terhadap perkembangan perhubungan cinta mahupun persahabatan mereka. Faktor aku menonton drama ini adalah kerana Narumi Riko (Juken No Kamisama) yang amatlah comel. Dalam Juken No Kamisama (God of Exam), Narumi memegang watak sebagai tutor kepada pelajar sekolah rendah. Dia memiliki aura serius tetapi perkara berkenaan sungguh berbeza dalam Honey & Clover. Narumi biarpun masih lagi kurang dialog tetapi mempamerkan emosi yang lebih positif dan menambahkan kecomelan dirinya. Harada Natsuki (Hana Kimi) juga menjadi sasaran baru bagi aku untuk menambahkan koleksi awek-awek Jepun yang comel untuk ditonton.

Narumi Riko

Harada Natsuki

Bagi peminat Johnny's Entertainment, drama ini mengandungi banyak aktor yang kacak-kacak yang senang dipandang. Ikuta Toma (Hana Kimi) dan Mukai Osamu (Nodame Cantabile, Bambino!, Osen) pasti menambat hati ramai wanita dan gadis-gadis.

Faktor seni yang ditonjolkan sebagai landasan memberikan kurang impak terhadap penerimaan aku dalam drama ni. Seni dilihat sebagai bosan dan mendatar maka perkaitan antara seni dan percintaan didalam drama ni biarpun menarik dan penuh falsafah tetapi kurang dapat diselami oleh kebanyakkan orang. OST yang menarik dan menyayat hati dari Hirai Ken sedikit mengubati kekecewaan aku terhadap drama ini. Keseluruhannya, drama ni bukanlah yang terbaik untuk ditonton dan seperti juga keseluruhan musim sejuk 2008, tiada drama yang menghiburkan untuk ditonton.

Rating: 2.5/5 (Plot perlahan amat, plot tiada arah tujuan, landasan penceritaan yang membosankan; seni)

Laman Download (subtitle disertakan) : Download Honey & Clover

Trivia:
Hachimitsu To Clover juga dikenali sebagai HachiKuro kerana singkatan dari Hachi (Hachimitsu) dan Kuro (Kuroba - cara orang jepun menyebut Clover).

Hachi = nombor 8
Kuro = hitam

HachiKuro = Nombor 8 Hitam = Black 8? Kelakar jugak bila fikirkan kekreatifan orang jepun memendekkan nama ni.

2 comments:

Unta@Jitra said...

first!

hahaha nnt aku soh rozie bookmark blog ko ni dueng... die suke jdo2 ni

dueng said...

hahahaha. thanks dude. i will update more and more especially drama-drama yang menarik untuk ditonton. :)

thanks, appreciate it. :)