Saturday, July 12, 2008

[Spring 2008] Around 40


Tajuk: Around 40
Format: Renzoku
Genre: Drama, komedi
Episod: 11

Sinopsis:
Around 40 berkisar mengenai 3 orang sahabat iaitu Satoko, Nao dan Mizue. Drama ini satu ekspresi mengenai masalah wanita mencecah umur 40 tahun. Seperti mana pepatah popular, Life start at 40, Satoko, Nao dan Mizue mengalami permasalahan sendiri. Satoko yang bekerja sebagai psikologis berumur 39 tahun, Nao bekerja sebagai pembantu editor majalah berumur 35 tahun dan Mizue berumur 39 tahun bekerja sebagai surirumah sepenuh masa. Satoko adalah definisi wanita yang bahagia dengan hidupnya dan mengalami kesulitan mengenai perkahwinan. Dia berminat mengenai perkahwinan tetapi taraf hidupnya sebagai psikologis yang berpendapatan agak mewah memberikan dia mentaliti yang tinggi terhadap lelaki yang mahu dikahwininya.

Nao pula mengalami kompleks dalam hidupnya apabila dia mengishtiharkan bahawa dia tidak akan berkahwin dan akan menumpukan perhatian terhadap kerjaya. Tetapi akhirnya dia mengalah terhadap takdir perkahwinan dan berkahwin apabila dia tidak berjaya mendapatkan jawatan ketua editor bagi sebuah majalah baru terbitan syarikatnya.

Mizue pula mengalami kompleks dalam mencari dirinya yang sebenar. Dia tidak mahu kalah kepada orang lain tetapi dia tidak dapat menyesuaikan diri untuk mengambil langkah untuk mengatasinya. Dia dilayan dingin oleh suami dan anaknya dan tekanan terhadap diri Mizue semakin bertambah ekoran sikap suami dan anaknya.

Apakah Satoko akan berkahwin akhirnya? Apakah Nao akan mendapatkan kebahagian dalam rumah tangga dan kerjaya? Adakah Mizue berjaya mengatasi kompeks dalam dirinya?

Pendapat:
Bagi aku, drama ini AMAT menarik untuk ditonton. Faktor utama untuk aku menonton drama ini adalah Yuki Amami (Top Caster, Jyoou No Kyoshitsu) dan Otsuka Nene (Iryu 2). Kedua-dua mereka memang diklasifikasikan sebagai wanita berumur yang cantik. Permasalahan mereka bukan sahaja berkisar soal perkahwinan tetapi juga konflik dalam diri untuk mendapatkan kepastian mengenai kewujudan setiap mereka kepada masyarakat dan kerjaya. Boleh dikatakan drama ini diformulasi dengan kemas dan memberikan ruang kepada setiap dari kita untuk menyelami perasaan setiap watak.

Kalau aku terus bercerita kemungkinan terdapat banyak plot cerita bocor tetapi aku rasa patut aku beritahu sikit. Satoko bertemu dengan seorang lelaki yang amat kedekut dan tidak memahami wanita. Lelaki berkenaan adalah Keitaro yang akhirnya menjadi rakan sekerja Satoko. Nao pula berkahwin dengan produser konsep hiasan yang telah lama meminati Nao. Mizue pula cuba mencari kerja sambilan bagi membolehkan dirinya berbakti semula kepada masyarakat. Pergolakan berkenaan antara kerjaya dan perkahwinan, soal kebahagian yang dicari dan persoalan cinta yang terpendam. Terdapat banyak isu yang disentuh oleh drama ini dan membuatkan aku terasa terisi sebaik sahaja setiap episod habis. Hampir setiap isu yang dibincangkan memberikan lebih persoalan dan plot bagi drama ini untuk terus bergerak.

Bagi aku, drama ini telah ditulis dengan baik dan digarapkan oleh pelakon yang berwibawa. Isu yang digarapkan dengan baik membuatkan plot yang perlahan menjadi menarik ditonton. Kitchen sink realism drama seperti ini jarang sekali ditulis dengan baik membuatkan penonton berasa bosan untuk menonton. Drama ini mempunyai lawak sinikal yang menghiburkan tetapi bagi aku, Kekkon Dekinai Otoko lebih menarik bagi persoalan yang sama dan juga corak lawak sinikal yang ditonjolkan.

Rating: 4/5 (Kekurangan dari segi plot yang kadang kala agak membosankan bagi orang yang tidak sabar sangat seperti aku)

Laman Download: Download Around 40
Subtitle: Subtitle Around 40

No comments: